C82 Dokumenterar sin PRAO

C82 har dokumenterat sin PRAO med hjälp av en Wiki och med hjälp av Photostory. Eleverna har lagt ner ett jättearbete och nu(vecka 19) håller vi på att avsluta det hela. Jag tycker att du ska besöka PRAO-Wikin och ta del av elevernas dagböcker. Du hittar deras PRAO på http://c82prao.wikispaces.com.

Nu är det då dags för alla elever i C82 att utvärdera ovanstående arbete. Jag vill att ni skriver några rader om följande:


1. Reflektera över hur du personligen upplevt arbetet kring PRAON.

(Hur upplevde du att arbeta med Wikis. Hur fungerade arbetet med själva uppgiften)

 

2. Reflektera över din wikisida, hur blev det, vad var bra, vad skulle kunna göras bättre etc.

 

3. Reflektera över vad du lärt dig av arbetet. Vad kan du nu som du inte kunde innan?

Här kan du också diskutera varför det var speciellt bra/dåligt med att använda wikis och photostory för innehållet. Hur tycker du att uppgiften inför PRAON var formulerad?

 

Mathias


Kommentarer
Postat av: Emmy Söderbom

1. Jag tycker att der har varit jätte kul att ha en hemsida till hjälp.

Eftersom att man oftast ändå är inne på datorn varje dag så var det ett jätte bra alternativ.

Det var också kul att man kunde göra sin sida personlig, man gjorde nästan vad man ville lixom !

2. Min wiki blev jätte bra särskillt min photostory den är jag jätte nöjd med ! Och nej min sida kunde inte bli bättre den var bäst ;)

3.Jag har lärt mej hur wikispaces och photoshop används.

Jag har också lärt mej att skriva bra texter, med bra innehåll.

Det finns säkert mer som jag har lärt mej men som jag inte kommer på nu !

Jag tyckte annars att photostory var ett jätte bra program att använda det var så himla lätt !

Wikin var också bra att använda men det var ibland lite svårt att veta hur man skulle göra.



2009-05-04 @ 16:24:23
URL: http://emmmyys.blogg.se/
Postat av: Johannes Hallenbrant

Det var smidigt att dokumentera på detta sättet.

Det roligaste var att gå in på mina klasskompisars

sidor och läsa om deras dagar och se vad det tyckte om dem.

Det som var krångligt var att få in bilder på rätt ställe och få dem att vara kvar där.

Men sammanfattar jag det så tyckte jag att det var ett mycket bra sätt att dokumentera praon.

2009-05-06 @ 15:16:35
Postat av: ellin schirell

1. Jag tycker att det var ett bra sätt och arbeta med sin prao på. Eftersom man hade ingen speciell tid man var tvungen och skriva på utan man kunde gå in när man ville och man är ju ändå inne på datan någon gång om dagen.



2.Jag tycker att sidan blev jätte bra, men jag tycker det är lite synd att man inte kunde välja egen bakgrund m m. Fast innehållet på sidan var riktigt bra.



3. Jag har lärt mig en del om hur man gör sin wikisida. Jag har ju en egen så jag vet ju redan hur man gör de flesta saker. Jag visste redan hur man gjorde en photostory. Men jag tycker att det har varit jätte bra sätt och jobba på vi måste göra om detta nästa år (:

2009-05-06 @ 19:33:48
URL: http://eeeeeeeee.wikispaces.com
Postat av: Ellen Almqvist

1. Wiki var kanske lite svår att lära sig men när man väl var igång var det jättekul! jag tyckte jag skötte det ganska bra :)



2.Min wikisida var ganska fin, jag försökte hålla ngn ordningpå det hela :)



3.jag har lärt mig att klara av en särskild uppgift utan gränser, alltså använt min egna fantasi ett tag :) Jag har lärt mig ett visst ansvar för min egen sida och för att inte förstöra för andra. har också lärt mig att bli klar inom en viss tidsram :D

2009-05-06 @ 20:33:02
Postat av: sofia allvin

Att arbeta med wikin tyckte jag var jättekul! , det var mycket lättare än om man skulle skrivit på papper. Det krångliga var ju att lägga in bilder och få texten bredvid bilder på rätt ställe, och det blev ganska fel ibland när man tryckte så försvann allt och sådär.. men det gick bra till slut :D



Ja jag är nöjd med min wikisida , kanske skulle lagt in lite fler bilder bara men annars är jag nöjd ;D Det var lite svårt att hålla ordning på allt också, men det löste sig :D



Jag har lärt mig hur man anväder en wikisida. Det roligaste va ju att man kunde följa alla andras prao också och inte bara skriva om sin egen. Det som var mindre bra va ju att det var lite krångligt sådär men ah , alla gjorde ett bra jobb! :D



Vi borde arbeta mer med wikisar :D



2009-05-07 @ 20:26:44
Postat av: Anonym

Det var lite jobbigt att komma ihåg att man skulle skriva vad man hade gjort varje dag.Men det var kul att se vad alla andra hade gjort på sin prao och hur de tyckte om det.Min prao-plats var kanske inte den roligaste att skriva om efter som jag inte gjorde något.Men det var kul att lära sig ytterligare mer om Wikispaces

2009-05-07 @ 21:16:28
Postat av: Per Rundqvist

1. Jag tyckte det var ett jätte bra sätt att arbeta med sin prao. De var bra för att man kunde sätta sig lite när man ville och hade god tid på sig. Det var också roligt att kolla på andras sidor och läsa om deras dagar. Man kom ju också ihåg mycket mer än om man hade skrivit dagbok veckan efter.



2. Jag är ganska nöjd med min sida. Lite små saker som man kunde fixa till, men annars överlag helt ok.



3. Jag har lärt mig att göra en wiki, fast wikispaces var lite konstigt att använda och i bland kunde man bli riktigt arg när det inte gick som man ville. T.ex att skirva med olika teckensnitt och färg.

Och sen försvann min sida en gång också.

Men de var väldigt enkelt att arbeta med.

Photo Story också.

2009-05-07 @ 21:19:28
Postat av: adrian

Missuppfattade uppgiften.



1. Det var kul att skriva ner och lägga in allt. MEn det var lite krångligt ibland.



2. Nja,den kunde blivit mycket bättre än vad den blev. Min kamera la ju av så jag kunde inte ta några foton till min Photostory. Kanske lite mer utsmyckning om man säger så.



3. Jag har ju lärt mig mycket mer om Wikin, hur man lägger in bilder,skriver texter och sånt.Men det blev ju ingen Photostory för min del, och det förstörde ju ganska mycket för min Wiki. Det positiva med Wikin är att den kan handla om precis allting och man kan kommunicera men sina vänner.

2009-05-07 @ 21:25:59
Postat av: Oskar Davidsson

1. Både praon och "wikijobbet" var jättekul! Ibland var det lite tråkigt på MNT (Praon) men för det mesta var det kul. Wikin var ju ett helt annat sorts arbetsalternativ om man säger så... Det är ju alltid roligare med omväxling. Arbetet med wikin fungerade bra bortsett från alla buggar som fanns i editsaken, men det löste sig tillslut.



2. Jag tycker jag blev tillräckligt nöjd, absolut med skrivandet. Bilderna kunde varit snyggare o bättre placerade. Jag såg många andra som jag tyckte var mycket snyggare än mitt. Men i grunden, nöjd! :)



3. Jag har lärt mig lite svenska och hur jag hanterar wikin bättre. Em, det som jag lärde mig nu var ju framförallt edit i wikin, även omm det var lite jobbigt ibland så gick det bra. Att använda wiki var jättekul och jättebra, det var även roligt och mycket enklare än att skriva på vanligt papper. Det enda dåliga var att wikiediten var lite buggig men det gick bra sen. Photostoryn kändes först helt omöjlig men sen när jag började gick det som på räls, och så blev jag nöjd med den. Tyckte det var bra formulerat och att vi borde använda wikin fler gånger. Och att man fick skriva precis vad man ville om sig själv och annat! :) Stort plus för detta arbete. +++++++

2009-05-07 @ 22:08:08
Postat av: Oskar Davidsson

1. Både praon och "wikijobbet" var jättekul! Ibland var det lite tråkigt på MNT (Praon) men för det mesta var det kul. Wikin var ju ett helt annat sorts arbetsalternativ om man säger så... Det är ju alltid roligare med omväxling. Arbetet med wikin fungerade bra bortsett från alla buggar som fanns i editsaken, men det löste sig tillslut.



2. Jag tycker jag blev tillräckligt nöjd, absolut med skrivandet. Bilderna kunde varit snyggare o bättre placerade. Jag såg många andra som jag tyckte var mycket snyggare än mitt. Men i grunden, nöjd! :)



3. Jag har lärt mig lite svenska och hur jag hanterar wikin bättre. Em, det som jag lärde mig nu var ju framförallt edit i wikin, även omm det var lite jobbigt ibland så gick det bra. Att använda wiki var jättekul och jättebra, det var även roligt och mycket enklare än att skriva på vanligt papper. Det enda dåliga var att wikiediten var lite buggig men det gick bra sen. Photostoryn kändes först helt omöjlig men sen när jag började gick det som på räls, och så blev jag nöjd med den. Tyckte det var bra formulerat och att vi borde använda wikin fler gånger. Och att man fick skriva precis vad man ville om sig själv och annat! :) Stort plus för detta arbete. +++++++

2009-05-07 @ 22:22:55
Postat av: martin lindberg

1 jo det var väll ganska bra.

2 aa det var väll inte den bästa men man skulle ju kunna haft mer bilder och lite skit

3 jo man har ju lärt sig hur man gör en wiki och det var också bra att man kunde kolla på de andras sidor.. men det funkade bra

2009-05-18 @ 17:09:44
Postat av: martin lindberg

1 jo det var väll ganska bra.

2 aa det var väll inte den bästa men man skulle ju kunna haft mer bilder och lite skit

3 jo man har ju lärt sig hur man gör en wiki och det var också bra att man kunde kolla på de andras sidor.. men det funkade bra

2009-05-18 @ 17:10:35
Postat av: Johan Winbro

1. Jag tyckte att det var jättekul att jobba med wikin. Man fick lägga in bilder och skriva om vad man hade gjorde på dagarna. Det var också roligt att kunna kolla på andras sidor och läsa om var dom hade gjort på dagarna. Det var lite krånglig i början att lära sig hur wikin fungerade, men jag tyckte att jag löste det problemet tillslut,



2. Jag blev mycket nöjd, absolut med skrivandet och bilderna. jag tyckte faktisk att alla sidorna var mycket bra. Vissa småsaker kunde jag nog fixat till lite bättre, men i grunden helt nöjd.



3. Jag har lärt mig hur man använder en wikisida och det var också mycket bar att man fick tadel av de andras sidor mm. Jag tycker att det var ett mycket bar sett att att jobba på och tycker faktiskt att man kan ha en wikisida till andra uppgifter också. Det är mycket roligare att skriva på daton än att skriva på ett vanligt papper. Kunde tyvärr inte göra en photostoryn men arbetsuppgiften får ett stort plus!! :D

2009-05-18 @ 17:28:09
Postat av: Anonym

Det har varit enkelt att jobba med wikin och jag tycker vi borde ha det mer gånger.

Det var kul att kolla på vad andra skrev på sina wikin. En del skriver att dem hade problem med att lägga in bilder men jag märkte inget av det.

2009-05-19 @ 21:05:36
Postat av: alice wereén

1 Jag tyckte att det var jättekul att kunna skriva om sin prao så att alla kunde läsa om den, samtidigt som man kunde läsa om andras och diskutera om hur deras prao hade varit. Det var lättare att kunna visa och förklara när man fick använda både text och bild. Kag tyckte det var bra att man fick lite fria händer och göra som man ville, då blev inte allas sidor likadana.



2. Jag blev väl ganska nöjd med den. Lite dåligt bara att bildtexten hamnade bakom bilderna på vissa datorer.



3. Jag har lärt mig bla. om hur man editar en wiki och hur photstory fungerar. Det var lite svårt i början med wikin och ibland krånglade den, men för det mesta gick det superbra.:D

Jag tyckte photostory var lätt och lära sig och inga problem alls.



Hoppas att vi kommer jobba mer med wikisar i fortsättningen. XD

2009-05-24 @ 21:37:50
Postat av: Evelina Fritzson

1. Jag tyckte det här var ett superkul sätt att redovisa praon! :D Jag håller med Alice som hon förklarar :D Det var lättare att skriva varje dag istället för att sammanfatta en vecka efter för då har man glömt hälften



2. Jag tyckte min blev helt ok. Men jag kunde skrivit lite mer och sen var det ganska svårt att få in bilder och sånt på rätt ställen.



3.Jag har lärt mig hur man "bloggar" för jag har inte gjort det tidigare. Jag har lärt mig hur wikiär uppbyggt och fungerar. Det har varit jätteroligt verkligen :D

2009-05-25 @ 22:20:58
Postat av: Evelina Fritzson

1. Jag tyckte det här var ett superkul sätt att redovisa praon! :D Jag håller med Alice som hon förklarar :D Det var lättare att skriva varje dag istället för att sammanfatta en vecka efter för då har man glömt hälften



2. Jag tyckte min blev helt ok. Men jag kunde skrivit lite mer och sen var det ganska svårt att få in bilder och sånt på rätt ställen.



3.Jag har lärt mig hur man "bloggar" för jag har inte gjort det tidigare. Jag har lärt mig hur wikiär uppbyggt och fungerar. Det har varit jätteroligt verkligen :D

2009-05-25 @ 22:22:01
Postat av: Evelina Fritzson

1. Jag tyckte det här var ett superkul sätt att redovisa praon! :D Jag håller med Alice som hon förklarar :D Det var lättare att skriva varje dag istället för att sammanfatta en vecka efter för då har man glömt hälften



2. Jag tyckte min blev helt ok. Men jag kunde skrivit lite mer och sen var det ganska svårt att få in bilder och sånt på rätt ställen.



3.Jag har lärt mig hur man "bloggar" för jag har inte gjort det tidigare. Jag har lärt mig hur wikiär uppbyggt och fungerar. Det har varit jätteroligt verkligen :D

2009-05-25 @ 22:23:05
Postat av: Jonna Hovrell



1. Jag tycker det var roligt! Man kunde se vad andra gjorde och man fick jobba med att skriva och att göra en layout. Jag tyckte dock att vi fick lite för mycket att göra :/

Hade varit svårt att skriva om prao-dagarna efteråt, så detta var ett jättebra sätt!



2. Jag är skitnöjd med min wikisida! Jag tycker det blev ganska kul att läsa, men jag hade inte så mycket fakta om själva företaget.. :/



3. Jag har lärt mig att jobba med hemsidor, att dokumentera via bilder bättre och ta kritik och annat. Väldigt bra och kul med wikis, men jag tyckte det hade räckt. Skitbra! :D







2009-05-26 @ 22:41:19
Postat av: Neira D Kahrimanovic

1.Det har varit jättekul!!

För mig har det varit ganska lätt att bara skriva från minnet vad jag gjort och få det ganska personligt.

Man sitter ändå vid datan varje dag så det har blivit ett lättare arbete än att behöva dokumentera skriftligt.



2.Jag tycker jag ändå gjorde ett ganska bra jobb , men måste fortfarande fixa min photostory som saknar ljud :(

Men allt annat har liksom haft ett flyt , kunde skrivit mer om företaget men ja tycker jag fick med ganska bra fakta :)



3.Jag lärde mig hur wikispaces fungerar och hur man redigerade och sånt. Men lärde mig även att skriva bättre texter och det var ett bra sätt att få uttrycka sig på sitt eget sätt.

Wikin kunde vara lite knepig ibland och krabba , ibland bara försvann allt.. det var lite tråkigt men man fick bita ihop och göra om allt :) !







2009-06-03 @ 22:08:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0