C81 jobbar med Photostory

C81 har dokumenterat sin PRAO med hjälp av Photostory. Eleverna har lagt ner ett jättearbete och nu(vecka 19) håller vi på att avsluta det hela. Nu är det då dags för alla elever i C81 att utvärdera ovanstående arbete. Jag vill att ni skriver några rader om följande:

1. Reflektera över hur du personligen upplevt arbetet kring PRAON.

(Hur upplevde du att arbeta med Wikis. Hur fungerade arbetet med själva uppgiften)


2.  Reflektera över vad du lärt dig av arbetet. Vad kan du nu som du inte kunde innan?

Här kan du också diskutera varför det var speciellt bra/dåligt med att använda wikis och photostory för innehållet. Hur tycker du att uppgiften inför PRAON var formulerad?


Jan-Eije

Kommentarer
Postat av: Adam "thaking" Bergman

Jag har tyckt det har varit ett roligt jobb och jag tycker att 9/10 fall är roligt med photostory :)Jag trodde från en början att det skulle vara jobbigt me att ta bilder på praon. Detta visade sig vara väldigt kul och jag ser fram emot att se mina kompisars "pfotisar". Jag har jobbat med photostory förr och då tyckte jag det var ett knepigt program, nu har jag lärt mig det bättre och det fungerar jättebra! Photostory borde nog användas ännu mer i skolan för att detta måste verkligen göras om! :)

2009-05-06 @ 08:45:25
Postat av: Tim "United" Athley

Jag tyckte det var ett helt okej arbete. Var lite kul att jobba med datorer. Det blev lite komplicerat att ta bilder på visa arbetsplatser , men de funkade helt okej faktiskt. Photostory är ett jättebra program. Tack för ni lärt mig aallt detta de var mycket roligt.

2009-05-06 @ 08:51:19
Postat av: nathaliiiiiiiie peerson

jag tycker det har varit jätte kul, först orkade man inte ta kort men sedan när man väl tog ett kort så gick de inte och sluta, att ha jobbat med photostory har varit faktiskt helt okej för innan visste jag ingenting om porgamet men nu vet jag hur man gör :)

2009-05-06 @ 08:53:25
Postat av: rania

jag tyckte att det var rätt jobbit, personalen var trevliga, roliga o snälla, dt var bara de som var kul jag kunde ha valt nått bättre , nu vet jag hur hårt vuxna får arbeta. själv jobbade jag bara åtta timmar om dagen o jag tyckte att det var för mkt. den uppgiften jag fick var de mesta välformerad, jag trodde att de skulle vara kneppigt med o göra p-story, dt kneppiga var bara att man skulle ladda ner den.

2009-05-06 @ 08:53:25
Postat av: elvira mårtensson

Praoen var rolig. Jag fick en helt ny syn på hur det är att jobba i en affär. Jag fick lära mig mycket och personalen var trevlig. Det var kul och lära sig jobba med photostory, jag visste inte heller att det fanns förrän nu.Det var ett bra program att jobba med för att man förstod hur man skulle göra rätt snabbt. Kul att lära sig jobba med och tycker ni ska fortsätta göra detta med andra elever.

2009-05-06 @ 09:05:33
Postat av: Emma Gejnevall

Jag tycker att detta har varit ett kul arbete, istället för att sitta och skriver en lång text som efter ett tag blir långtråkig kan man visa det i ett bildspel (photostory)som gör det mer intressant. Kan man mer se sig in hur allt såg ut och exakt vad man fick göra. Roligare att göra och intressantare och roligare för andra att kolla på. Detta programet funkade jätte bra att använda det, och lätt att lära sig hur det fungerade. Tycker man borde använda detta mer i skolan för det blir roligare för alla att göra och kolla på andras arbeten. Det man har lärt sig är att kunna använda photostory och lära sig mer om det, i början var det svårt att förstå exakt hur man skulle göra men när man har hållt på ett tag så blir det bara lättare och lättare. Ser fram emot att arbeta med detta igen! :)

2009-05-06 @ 09:09:38
Postat av: Emelie Persson

1.Jag tycker Photostoryarbetet har varit ett bra sätt att representera sin prao, Med hjälp av bilder får man lättare en inblick i hur kompisarna har haft det hur det såg ut och vad dem fick göra på sin prao. det är mycket roligare både att göra och att titta på ett bildspel än långa sidor löpande text. jag tycker Photostory programet funkade bra man lärde sig snabbt och det var roligt att göra. från början trodde jag att det skulle vara svårt och tråkigt men det visade sig vara fel, när man väl kan lite rullar det bara på och man lär sig mer och mer hela tiden :)



2.jag hade aldrig använt photostoryprogramet förut och har lärt mig mycket genom att prova mig fram. I början var det svårt att förstå man fick börja om felra gånger,men övning ger färdighet eller hur ? :D

2009-05-06 @ 09:13:13
Postat av: olivia

1 praon var kul och jag har alltid haft något att göra, men det är inget jag kommer kunna jobba med i framtiden.

2veftersom att jag inte kunde ladda ner photiostory så gjorde jag min redovisning i windows movie maker. så det kan jag mer än vad jag kunde innan. att ta kort var inget större problem, eftersom att jag var på en skola i en klass med mindre barn så tyckte de att det var kul att bli fotogaraferade, så kameran var nästan min bästa vän under denna veckan. (=

2009-05-06 @ 09:21:41
Postat av: Jasmine Johansson

Det har varit mkt roligt och intressant att få göra en Photostory av praon. Eftersom jag var på stadsbiblioteket som är en offentlig plats var det osäkert om jag kunde ta bilder men det gick så länge jag inte tog bilder på ansikten. Jag har aldrig använt program som Photostory innan så detta var en ny upplevelse för mig.

Det enda jag tyckte var svårt var hur man skulle göra sin Photostory. Skulle man ta hela veckan i samma drag eller göra varje dag för sig?

Det var kul att få arbeta med datorer och jag tycker att ni ska fortsätta med detta.

2009-05-06 @ 09:22:12
Postat av: jacob.danielsson

Hejsan!



Vi i C81 har inte arbeta med Wikis. Men där imot arbetet med photostory var både utmande och kul.



Jag har lärt mig att använda programet photostory som tidigre var helt nytt för mig. Men jag tyckte att det var bort kastad tid att jobba med skolan. Det uppståd något fel att så att hela programet stängdes ner utan att det sparades, detta hände flera gånger. Det var mkt lättare att arbeta hemma med det. Det krabbade inget och man kunde tänka lättare.



En fundering

Ni räknar med att alla ska har till gång til en relativ ny dator. Men det finns famlijer som inte har råd till en ny dator. Skolan ska ju inte kosta något. Det är samma som en klassresa inte får kosta något,för att elevera inte kan betala de det kostar. Det var bara en fundering



2009-05-06 @ 09:23:01
Postat av: erika lauber

jag tyckte detta var ett bra sätt att arbeta på, hade aldrig jobbat med photostory tidigare och tror de var en bra grej att lära sig, man kan säkert ha någon nytta av programmet i andra arbeten. tycker också hela arbetet med praon blev mer intressant och de är lättare att genom bilder få en inblick hur alla hade de och vad dom fick göra. de va kul att arbete med photoshop och inte särskilt jobbigt att lära sig. problemet var isf med datorer som strulade och liknande, så viktigt att alltid spara har jag lärt mig. kan verkligen tänka mig att arbeta på samma sätt igen, bra att ni föreslog ett nytt sätt att arbeta på istället för att bara skriva en vanlig text. ju mer man jobbade med photostory ju lättare blev de att förstå hur de fungerade och man kunde lära sig att göra nya saker inom programmet och på de sättet få ett intressantare och bättre bildspel :)

2009-05-06 @ 23:24:34
Postat av: erika lauber

jag tyckte de var ett bra sätt att arbeta på, har aldrig tidigare jobbat med photostory och tror de är väldigt bra att lära sig. man kan säkert få någon nytta av programmet i något annat arbete. photostory var inte särskilt svårt att lära sig och ju mer man fattade ju bättra kunde man utnytja programmet och på de sättet göra båda bättre och intressantare bildspel. jag tycker att bilder ger en bra inblick på hur folk hade de på sin prao och vad dom gjorde. de som var krångligt med arbetet var nog datorer som strulade och liknande, så lärde mig att alltid bäst att spara. kan verkligen tänka mig att jobba med photostory igen, kul att både arbeta med och sedan se på, en lång text kan ju lätt bli tråkig.

2009-05-06 @ 23:51:07
Postat av: ellen holgersson

själva praon tyckte jag faktikst var helt okej, men jag måste säga att restaurang linjen/yrket inte är något för mig.

1. att arbeta med Photostory var ett helt annat sätt att kunna redovisa sitt arbete på. dessutom var det roligare att göra, och blir förmodligen roligare att lyssna & titta på. Det funkade jätte bra, bara det att man inte visste riktigt i början vad man skulle använda för olika ordval och vilken bild man skulle börja med, men när man väl kom igång, så gled det på helt enkelt. Och tillslut var man klar!

2. Det flesta kunde jag nog från början, det har väl hänt någon gång ibland att man har gjort något klipp, men aldrig något som har blivit ett skolarbete. Så att tillsätta musik, bilder och rörligheterna i bilderna kunde jag redan. Det som var nytt för mig var nog isåfall att kunna använda Photostory i ett skolarbete och det var faktiskt ett väldigt roligt sätt att kunna redovisa på, så jag tycker att vi ska fortsätta redovisa våra arbeten så, :)

2009-05-07 @ 21:42:52
Postat av: ellen holgersson

själva praon tyckte jag faktikst var helt okej, men jag måste säga att restaurang linjen/yrket inte är något för mig.

1. att arbeta med Photostory var ett helt annat sätt att kunna redovisa sitt arbete på. dessutom var det roligare att göra, och blir förmodligen roligare att lyssna & titta på. Det funkade jätte bra, bara det att man inte visste riktigt i början vad man skulle använda för olika ordval och vilken bild man skulle börja med, men när man väl kom igång, så gled det på helt enkelt. Och tillslut var man klar!

2. Det flesta kunde jag nog från början, det har väl hänt någon gång ibland att man har gjort något klipp, men aldrig något som har blivit ett skolarbete. Så att tillsätta musik, bilder och rörligheterna i bilderna kunde jag redan. Det som var nytt för mig var nog isåfall att kunna använda Photostory i ett skolarbete och det var faktiskt ett väldigt roligt sätt att kunna redovisa på, så jag tycker att vi ska fortsätta redovisa våra arbeten så, :)

2009-05-07 @ 21:44:12
Postat av: Julia Rohman

Praon har varit rolig, det har vart mycket lärorikt.

När jag hörde att vi skulle presentera praon med hjälp av

photostory tyckte jag det lät kul. Det är både roligare att göra, och

att titta på , än att sitta och läsa en lång text. Jag hade ingen aning

om photostory innan detta arbetet, så jag har verkligen lärt mig mycket !

Jag var tvungen att göra min photostory

i skolan eftersom jag då inte hade tillgång till dator hemma. Det känns

som det är lite synd, eftersom jag tror att jag skulle göra ett bättre

arbete hemma. Då man kanske är mer koncentrerad än i skolan.

2009-05-09 @ 21:11:06
Postat av: murad

hej

2009-05-20 @ 21:06:02
Postat av: Tony

Jag tyckte att PhotoStory var ett väldigt bra och intressant program, det var lätt att arbeta med, jag tycker att jag har fått ihop ett bra arbete som jag är nöjd med. Sen så gillar jag Emma väldigt mkt :), du är den sötaste någonsin <3

2010-01-07 @ 14:06:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0