Intressant diskussion!

C71 har under veckan lagt ner ett stort arbete på att färdigställa sina filmer. Gruppernas förmåga att samarbeta och lösa problem har prövats. Jag tycker att klassen har löst sin uppgift på ett mycket bra sätt. Mycket har handlat om att lyssna på varandra och att ta hänsyn. Eleverna har alltså i praktiken arbetat med det som deras filmer handlar om, en "spinn-off-effekt". Eleverna har med bravur löst de tekniska problem som uppstått på vägen, om det inte går på det ena så går det kanske på det andra sättet. 

Så över till det som rubriken syftar på. Vad ska vi göra med våra filmer? Tanken från oss lärare är att filmerna ska användas i vårt arbete med relationer på skolan. Vi vill använda filmerna som diskussionsunderlag. Vad vill eleverna då? Flera av eleverna vill själva använda filmerna för att visa dom för vänner och bekanta. Många av eleverna är stolta över vad dom presterat och producerat. Varför kan inte vi få filmerna och lägga upp dom på våra kanaler på YouTube?

Ja, vad svarar vi ungdomar som är vana vid att blogga om sina liv och publicera bilder och filmer som gestaltar deras tillvaro? Det är inte alltid så lätt, då vi från skolans sida måste värna om varje elevs personliga integritet. Hur kan dessa ytterligheter mötas? En ny generation med nya uttrycksformer och krav.

Mathias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0