C och E-laget producerar nyheter

Nu har eleverna i arbetslag C och E slutfört sina nyhetsprogram. Eleverna har själva valt vilka nyheter som ska vara med i deras program. De har därefter skapat ett bildmanus som de omsatt till en färdig nyhetssändning. Eleverna har själva filmat och redigerat. Vi som har arbetet tillsammans med eleverna är mycket imponerade över deras arbete. Den stora frågan är nu hur eleverna själva har upplevt projektet

1. Reflektera över hur du personligen upplevt arbetet med filmen.

(Hur upplevde du filmarbetet. Hur fungerade gruppen etc.)

 

2. Reflektera över själva filmen som sådan, hur blev det, vad var bra, vad skulle kunna göras bättre etc.

 

3. Reflektera över vad du lärt dig av arbetet. Vad kan du nu som du inte kunde innan?

Vad har du lärt dig om ämnet (det vi gjort film om)? Vad har du lärt dig om hur man berättar med film? Vad har du lärt dig om tekniken (att filma, redigera etc.) Här kan du också diskutera varför det var speciellt bra/dåligt med att använda filmens media för innehållet.


Kommentarer
Postat av: emil o

det är bra fast fick inte bestämma

2009-03-30 @ 20:43:27
Postat av: Johannes Hallenbrant

Jag tycker att arbetet fungerade mycket bra.

Man Kunde lätt komma fram med egna åsikter och jag hoppas alla fick fram deras åsikter.

Jag tycker att filmen blev lyckad och det blev som vi inom gruppen bestämt.

Jag lärde mig hur man brukar lägga upp nyheter i en sändning.

Jag hoppas att jag har fått en liten inblick i hur det kan gå till på en nyhetsredaktion.



2009-03-31 @ 19:29:55
Postat av: martin lindberg

jo det vara ganska bra men ibland blev det lite stökigt. och man fick inte bestämma någonting.

filmen var ganska bra var ganska bra men klippningen SÖG!. jag har lärt mig lite hur en nyhet ska gå till men inte mycket mer.

2009-03-31 @ 20:16:40
Postat av: emil olsson

jag tyckte det fungerade bra men lite stökigt folk som inte kunde sitta stilla o man fick inte bestämma så mycket annars var det bra

2009-04-01 @ 20:29:52
Postat av: Emmy Söderbom

Jag tyckte att det var rligt att arbeta med detta men jag tyckte att det var för stökigt, jag tycker också att vi borde jobbat lite i boken,

Det som kunde göras bättre var nog att vi hade gjort som Felicias grupp i början för det var rikigt bra. En annan sak som jag tyckte var bra var Alice grupps klipp om tyskland.jag lärde mej hur en nyhets sändning går till och redigering,

2009-04-02 @ 16:09:56
URL: http://emmmyys.blogg.se/
Postat av: Daniel Virdarson

gruppen funkade bra,speciellt bra var att reporterna inte kollade ner i pappret så mycket,det ända dåliga var väll att jag skakade kamran lite mycket.

2009-04-02 @ 20:32:13
Postat av: neiiiraaaaaaaaaaaaa

Det var jättekul och det är kul att filma och redigera .Gruppen fungerade ganska bra , det blev lite stökigt ibland och några gjorde mindre än andra men så blir det väll alltid.Det var ganska jobbigt med tidspressen. Jag tyckte våran film blev helt ok. Jag tror det hade blivit bättre om vi hade lagt mer tid på detaljerna :) Nu vet jag hur nyheterna fungerar och hur dom arbetar , kanske inte på samma sätt som vi men vi hade i allafall kul! Jag tyckte om allas jag tyker felicias och deras film var bra speciellt början. Sen tyckte jag också om Jonnas och deras intervjuer , mycket bra fakta. Men vi hade bäst musik :) haha !!! Detta var roligt och man lär sig mycket av det ! :)

2009-04-02 @ 20:54:12
Postat av: adrian

Gruppen funkade mycket bra och det var väldigt roligt,alla var hjälpsamma och gjorde det vi gjorde det vi skulle göra utan stök.

2009-04-02 @ 20:56:00
Postat av: linus

den var men fick ej göra så mycket hoppas att få röra datorn nästa gång.men annars var det bra

hahhahahhahahaha mvh linus

2009-04-02 @ 21:24:27
Postat av: alice wereen

Jag tyckte det fungerade bra i våran grupp. Fast ibland blev det lite stökigt, men för det mesta gick det bra.

Jag skulle nog ha viljat ha lite mer tid att redigera för det kändes som att man inte hann med så mycket som man ville. det blev liksom lite halvdant.

Jag tycker att felicias och deras film var jättebra, speciellt med det där i början. Ärligt talat tyckte jag att alla andras filmer var jättebra. De var så bra igenom tänkta(det såg ut som det iaf :P)

Man lärde sig lite om filmning och redigering, och det var mycket mycket roligare än det är att läsa i en bok! XD

2009-04-02 @ 21:29:41
Postat av: linus

hej jag tyckte det gick sådär men annars bra jag gillade att göra filmen men man fick inte röra datorn not

mvh linus

2009-04-02 @ 21:30:22
Postat av: linus

hej jag tyckte det gick sådär men annars bra jag gillade att göra filmen men man fick inte röra datorn not

mvh linus

2009-04-02 @ 21:31:15
Postat av: Per

Jag tyckte de va kanon roligt att göra nyhetsfilmerna! Gruppen fungerade väldigt bra tyckte jag och alla va delaktiga. Jag blev faktisk riktigt nöjd med filmen och våran redigering blev bra :)Vi fick med en del roliga saker och lite små missar här och var, samtidigt som att de va en ganska seriös film. De vi hade kunnat göra va att intervjua någon allmän peson också.

Jag tycker också att jag har lärt mig en del om film och redigering och också om hur en nyhetssändning är upplagd och filmad. Jag tycker att de va ett bra sätt att arbeta med media.

2009-04-02 @ 21:45:12
Postat av: Oskar

Det var jättekuligt o lite lärorikt med. Gruppen tyckte jag fungerade bra och alla var på sitt sätt delaktiga i det. Jag själv blev väldigt nöjd med våran film och med alla tagningar. Lite småfel här o var i filmerna men som man inte direkt tänker på. Men i övrigt var alla filmerna jättebraiga! :)

2009-04-03 @ 00:16:54
Postat av: maria stam

Hej Mattias och Ejje,



Kul att läsa elevrnas inlägg om vad de lärt sig av arbetet. Tydligt är ju att de båd läst sig om mediet (att filma och redigera) men också om innehållet- hur en nyhetssändning kommer till.Bra reflektioner, tycker jag.

Ha det gott!! / Maria

2009-04-07 @ 19:36:12
Postat av: maria stam

Hej Mattias och Ejje,

Roligt att läsa elevernas inlägg om hur de upplevt arbetet med filmningen. Tydligt är att de lärt sig mycket om själva mediet(filmning och redigering) men också om innehållet - hur en nyhetssändning kommer till. Bra reflektioner,tycker jag.

Ha det gott!! / Maria

2009-04-07 @ 19:42:51
Postat av: Johan W

Jag tyckte att det var mycket roligt att göra nyhetsfilmerna! Min gruppen fungerade väldigt bra och alla var delaktiga. Jag tycker att våran film var mycket bar och alla gjorde sitt bästa! Det var ett mycket bra sett att jobba med media. t ex redigera och hur det går till när man gör nyhetssändning.

2009-04-14 @ 17:12:09
Postat av: Pontus Strandberg

Jag tycker att det var roligare att göra filmer än att bara läsa i boken. Min grupp fungerade bra fast det kunde blivit bättre om alla försökte att hjälpa till lite mer. Jag har inte tittat på våra färdiga film men jag tror den blev bra. Det kunde bli bättre om alla "offrade" sig att bli filmade men jag är ändå nöjd med filmen. Jag hade aldrig redigerat film innan så det var roligt att lära sig lite om. Jag lärde mig också hur en nyhetssändning går till, och hur svårt det var att komma i håg vad man skulle säga.

2009-04-14 @ 17:28:09
Postat av: sofia allvin

Det var jätteroligt att göra filmerna, och komma ifrån boken lite :) vår grupp tyckte jag fungerade bra (hoppas att alla andra tyckte det också) . Jag hann aldrig se filmen när den var klar men den blev säkert bra. Jag lärde mig att redigera en film vilket jag inte kunde innan :) , också om hur en nyhetssändning går till lite mer i detalj.

2009-04-14 @ 17:55:44
Postat av: elin schirell

Jag tycker att det har varit roligt nu när vi har jobbat med att göra filmer. Enligt mig så samarbetade vi i vår grupp bra och hade nog ganska roligt tsm. Det var också skönt och komma ifrån boken ett tag. Jag lärde mig mer om hur en nyhetssändning går till. men jag kunde redan hantera en kamera och redigera filmer.

Jag tror att vår riktiga film försvann? För den som vi fick se nu var inte den som vi gjorde.

Men jag tycker att resultatet på den riktiga filmen var bra.

2009-04-14 @ 22:17:44
Postat av: Jonna Hovrell

Det var sjukt kul! gruppen fungerade jätte bra, och alla verkade ha kul! Skönt att inte bara sitta och läsa utan att få bita i någon roligare uppgift.

Filmen blev jättebra! Bättre än jag trodde den skulle bli. Jag tror inte vi hade kunnat göra så mycket bättre med de grejerna och den tiden vi hade.

Jag har inte lärt mig så mycket om redigering, men jag har lärt mig om hur en nyhetssänding är uppbyggd.

2009-04-14 @ 22:28:48
Postat av: Evelina Fritzson

Det va kalas roligt!! :D Det fungerade oftast bra men ibland var det vissa i gruppen som inte gjorde för mycket men annars :) Den kunde blivit bättre om vi hade haft lite mer tid på fin slipningen men den blev faktiskt hyfsad i allafall :) Jag har lärt mig redigera film! Sen har man ju lärt sig hur det går till lite mer under en nyhetssändning och hur dem får in alla texter och sånt.

2009-04-14 @ 22:48:26
Postat av: Anonym

1. Det kunde ha varit bättre. Några i gruppen var inte så engagerade och gjorde annat som gjorde att vissa gjorde mer än andra, vilket är ganska jobbigt. När man filmade blev de mesta fokuserade så då var det lite roligare, det var som värst när vi redigerade filmen. Då var det två personer som inte gjorde något alls utan höll på med annat som sinkade oss andra. Jag skulle däremot gärna göra något liknande, men med personer som är lite mer engagerade och villiga att arbeta.



2. Filmen blev nog så bra som vi kunde ha gjort den med windows moviemaker, vilket inte är det bästa programet. Det kunde nog ha blivit lite snyggare om vi hade haft tillgång till internet, vilket vi inte hade på våran dator, det kunde nog ha blivit mer profissionellt då. Det hade nog varit snyggare om vi hade haft fler klipp av ingenting som man kan använda senare, lite mer paus innan dom började prata, det blir enklare att klippa då och att när jag var reporter kanske vi inte bara skulle ha intervjuat människorna, utan haft med lite innan.



3. Jag vet på ett ungefär hur man redigerar nu. Jag gillade att vi andvände just film till det här projektet, det är något vi möts av nästan varje dag och nu fick man en liten glimt hur det kan vara bakom kulisserna. Hur snabbt en nyhet blir gammal och hur jobbigt det är att säga allt rätt. På film är det ganska tydligt om någon flackar med blicken eller är nervös, så nu inser man hur svårt det kan vara för riktiga nyhetsankare. Men det arbetet hade kunnat vara så mycket roligare om alla i gruppen hade varit på samma sida. Nu var det några som fick göra allt, medan vissa nästan inte gjorde något alls. Om detta projekt ska upprepas så blir det roligare för dom som vill att vara med likasinnade, så att man får saker gjort på rätt sätt, istället för att stressa för att få klart allt. Allt som allt var det en rolig uppgift, då man fick göra något kreativt istället för att bara sitta i ett klassrum och skriva.

2009-04-15 @ 22:48:38
Postat av: Felicia

Jag tyckte det var kul. Och man fick reda på fler nyheter. Man fick lära sig mer om hur man spelar in en nyhetssändning och hur man redigerar. Gruppen fungerade bra. Alla kom överens och vi hade kul tillsammans. Jag är faktiskt nöjd med våran film. Vi hade en kort sammanfattning och det hade inte de andra.Vi kunde kanske ha klippt lite bätttre sen var inte det lilla klippet när jag sa över till sporten så bra. Jag har lärt mig mycket mer om hur man redigerar. Jag var inte så bra på redigering innan. Det var jätte kul att göra filmerna.

2009-04-27 @ 18:50:37
Postat av: Johan , William c81

Tjena ! Vi var i samma grupp och vi tyckte det var kul med nyhets sändningarna men (!) det blev stökigt och några vägrade vara med i gruppen vilket förstörde och tog lång tid o reda ut. det ledde till att vi knappt hann bli klara och redigera .

2009-05-06 @ 08:50:19
Postat av: Ellen Almqvist

Jag är sen.

Men jag tyckte arbetet med filmen var riktigt roligt! Vi i vår grupp hade en härlig inställning och även om jag typ hyperventilerade av panik ( för jag blir alltid sån av stress ) lyckades vi väldigt bra.¨

Vår film blev mkt bra och jag är nöjd.. Men vi kanske hade hunnit lite mer om vi inte gjort andra saker ;)

Man har lärt sig om redigeringoch grupparbete. Det kan vara svårt men har man goa människor med sig så löser det sig !

Riktigt kul grej med film, låt oss ha det igen! :D

2009-05-06 @ 20:36:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0